انواع غذاهای کنسروی برای مسافرت
نوشته شده توسط : علی سجادی

 

اغلب تصور مي‌شود که غذاهاي کنسرو شده نسبت به غذاهاي تازه يا منجمد مغذي کمتري دارند. برخي از افراد ادعا مي‌کنند که حاوي مواد مضر هستند و بايد از آن‌ها اجتناب شود. برخي ديگر مي‌گويند غذاهاي کنسرو شده مي‌تواند بخشي از يک رژيم غذايي سالم باشد سوالي که براي بسياري از افراد هنوز حل نشده است، اين است که آيا غذاي کنسروي و به‌طور کلي محصولات کنسروي مفيد هستند يا براي سلامتي ضرر دارند. چه ميزان مصرف غذاي نيمه آماده مي‌تواند به بدن آسيب نرساند. در اين مطلب از غفاري دايت، مي‌خواهيم طريقه توليد و فوايد و مضرات غذاي کنسروي را بررسي کنيم؛

بورس برند مرجع ثبت برند و فروش برند هاي آماده

کساني که قصد فعاليت در حوزه ي غذاهاي کنسروي را دارند بايد براي بيزينس خود يک برند ثبت کنند و اگر زمان و شرايط ثبت برند را ندارند ميتوانند از وبسايت بورس برند ، برند آماده پروتئني و کنسروي خريداري کنند

غذاي کنسروي يا غذاي نيمه آماده چيست؟!

کنسرو کردن روشي براي نگهداري مواد غذايي براي مدت طولاني با بسته بندي آن‌ها در ظروف دربسته است. کنسرو براي اولين بار در اواخر قرن هجدهم به‌عنوان راهي براي تامين يک منبع غذايي پايدار براي سربازان و ملوانان در جنگ توسعه يافت. فرآيند کنسرو کردن ممکن است بسته به محصول کمي متفاوت باشد، اما سه مرحله اصلي وجود دارد. اين شامل:

در حال پردازش: غذا پوست کنده، ورقه شده، خرد شده، فاقد هسته‌ شده، بدون استخوان، پوست کنده يا پخته مي‌شود.

بسته بندي: غذاي فرآوري شده در قوطي‌ها بسته مي‌شود.

گرمايش: قوطي‌ها براي از بين بردن باکتري‌هاي مضر و جلوگيري از فساد حرارت داده مي‌شوند.

اين اجازه مي‌دهد تا غذا براي 1 تا 5 سال يا بيشتر در قفسه ماندگار و ايمن باشدليست غذاهاي کنسروي رايج عبارتند از ميوه‌ها، سبزيجات، لوبيا، سوپ، گوشت و غذاهاي دريايي.

 

غذاي کنسروي چه تاثيري بر روي مواد مغذي غذاها دارد؟!

اغلب تصور مي‌شود که غذاهاي کنسرو شده نسبت به غذاهاي تازه يا منجمد مغذي کمتري دارند، اما تحقيقات نشان مي‌دهد که اين هميشه درست نيست. در واقع، کنسرو کردن بيشتر مواد مغذي يک غذا را حفظ مي‌کند. پروتئين، کربوهيدرات و چربي تحت تأثير اين فرآيند قرار نمي‌گيرند. اکثر مواد معدني و ويتامين‌هاي محلول در چربي مانند ويتامين‌هاي A، D، E و K نيز حفظ مي‌شوند.

به اين ترتيب، مطالعات نشان مي‌دهند که غذاهايي که داراي مواد مغذي خاصي هستند، پس از کنسرو کردن، سطوح بالاي مواد مغذي خود را حفظ مي‌کنند. با اين‌حال، از آنجايي که کنسرو کردن معمولاً شامل حرارت زياد است، ويتامين‌هاي محلول در آب مانند ويتامين‌هاي C و B ممکن است آسيب ببينند. اين ويتامين‌ها به‌طور کلي به گرما و هوا حساس هستند، بنابراين مي‌توانند در طي روش‌هاي معمولي پردازش، پخت و پز و نگهداري در خانه نيز از بين بروند.

با اين‌حال، در حالي که فرآيند کنسرو کردن ممکن است به ويتامين‌هاي خاصي آسيب برساند، مقادير ساير ترکيبات سالم ممکن است افزايش يابد. به عنوان مثال، گوجه‌فرنگي و ذرت وقتي حرارت داده مي‌شوند، آنتي‌اکسيدان‌هاي بيشتري آزاد مي‌کنند و انواع کنسرو شده اين غذاها را به منبع بهتري از آنتي‌اکسيدان‌ها تبديل مي‌کنند. به غير از تغييرات در سطوح مواد مغذي فردي، غذاهاي کنسرو شده منابع خوبي از ويتامين‌ها و مواد معدني مهم هستند. در يک مطالعه، افرادي که 6 يا بيشتر غذاي کنسروي در هفته مي‌خوردند، در مقايسه با افرادي که 2 يا کمتر غذاي کنسروي در هفته مصرف مي‌کردند، 17 ماده مغذي ضروري بيشتري دريافت کردند.

 

فوايد غذاي کنسروي

ميوه‌ها و سبزيجاتي که براي کنسرو کردن استفاده مي‌شوند، در اوج تازگي چيده مي‌شوند و بهترين طعم و کيفيت مواد مغذي را تضمين مي‌کنند. غذاهاي کنسرو شده مي‌توانند به اندازه غذاهاي تازه و منجمد مغذي باشند؛ زيرا کنسرو کردن مواد مغذي زيادي را حفظ مي‌کند. مقدار مواد معدني، ويتامين‌هاي محلول در چربي، پروتئين، چربي و کربوهيدرات‌ها در فرآيند کنسرو کردن نسبتاً بدون تغيير باقي مي‌مانند؛ اما، از آنجايي که فرآيند کنسرو کردن به حرارت بالا نياز دارد، محصولات کنسرو شده ممکن است ويتامين‌هاي محلول در آب کمتري مانند ويتامين C و ويتامين B داشته باشند. با اين حال، فرآيند حرارت دادن که ممکن است به برخي ويتامين‌ها آسيب برساند، در واقع مي‌تواند محتواي آنتي اکسيداني را افزايش دهد. به عنوان مثال، کنسرو کردن باعث افزايش ميزان ليکوپن در گوجه فرنگي مي‌شود.

غذاي کنسروي شده راهي مناسب و مقرون به صرفه براي گنجاندن ميوه‌ها و سبزيجات بيشتر در رژيم غذايي شما هستند. فرآيند کنسرو کردن، ماندگاري طولاني حداقل يک تا پنج سال را تضمين مي‌کند. اين ممکن است براي افرادي که اغلب محصولات تازه را به دليل فساد دور مي‌اندازند، مفيد باشد.

 

مضرات غذاي کنسروي

در حالي که بسيار نادر است، غذاهاي کنسرو شده که به درستي فرآوري نشده‌اند، ممکن است حاوي باکتري‌هاي خطرناکي به نام کلستريديوم بوتولينوم باشند. مصرف مواد غذايي آلوده مي‌تواند باعث بوتوليسم شود، يک بيماري جدي که در صورت عدم درمان، مي‌تواند منجر به فلج و مرگ شود. بيشتر موارد بوتوليسم ناشي از غذاهايي است که به درستي در خانه کنسرو نشده‌اند. بوتوليسم ناشي از کنسروهاي تجاري نادر است. مهم است که هرگز از قوطي هايي که برآمده، فرورفته، ترک خورده يا نشتي دارند غذا نخوريد.

نمک، شکر و مواد نگهدارنده گاهي اوقات در فرآيند کنسرو اضافه مي‌شود. برخي از غذاهاي کنسرو شده ممکن است سرشار از نمک باشند. در حالي که اين براي اکثر افراد خطري براي سلامتي ندارد، ممکن است براي برخي از افراد مانند افرادي که فشار خون بالا دارند، مشکل ساز باشد. آن‌ها همچنين ممکن است حاوي قند اضافه شده باشند که مي‌تواند اثرات مضري داشته باشد. قند اضافي با افزايش خطر ابتلا به بسياري از بيماري‌ها، از جمله چاقي، بيماري قلبي و ديابت نوع 2 مرتبط است. همچنين ممکن است انواع ديگري از نگهدارنده‌هاي طبيعي يا شيميايي اضافه شود.

 

محصولات کنسروي در رژيم غذايي

ممکن است ليست غذاهاي کنسروي که اغلب مصرف مي‌کنيد، طولاني نباشد؛ با اين‌حال بايد به نکاتي که گفته شد دقت کنيد و از غذاهاي کنسروي استفاده نماييد که مطمئن باشند و مواد نگهدارنده کمتري داشته باشند و هنگام استفاده از غذاهاي کنسروي براي مسافرت نيز به شيوه نگهداري و حمل و نقل آن‌ها دقت کنيد تا کمترين آسيب را ببينند. براي داشتن يک تغذيه سالم که هدف آن کاهش وزن، افزايش وزن يا تثبيت وزن باشد، لازم است از يک رژيم غذايي اصولي پيروي نماييد که بهاره غفاري، به‌عنوان يک متخصص در زمينه علوم تغذيه، به شما اين رژيم را ارائه مي‌دهد و به شما کمک مي‌کند بدون حذف مواد غذايي به وزن مناسب برسيد.

 

ليست غذاهاي کنسروي

غذاهاي کنسروي براي مسافرت از تنوع بسيار بالايي برخوردارند و شما به سادگي مي توانيد غذاي مورد علاقه خود را به صورت کنسروي در قوطي هاي شيشه‌اي با در پوش آهني به روش سنتي و خانگي تهيه و در سفر نوش جان‌کنيد.

کنسرو

غذاي نيمه آماده

غذاي آماده

 

غذاهاي کنسروي براي مسافرت- کنسرو ذرت

براي آماده‌سازي کنسرو ذرت به ذرت، نمک و مقداري شکر در صورت تمايل نياز داريد. کافي است ذرت‌ها را به خوبي پخته کنيد و در پايان به آن قدري شکر و نمک اضافه کنيد. اگر مي خواهيد ذرت شما شيرين باشد بايد مقدار شکر آن را افزايش دهيد و سپس در ظرف‌هاي شيشه‌اي درب دار ريخته و با قابلمه‌اي که در آن آب جوش ريخته شده است به خوبي درب آن را پلمپ کرده و براي مسافرت‌هاي خود بعد از سرد شدن مورد استفاده قرار دهيد.

ذرت

آب

نمک و شکر

 

غذاهاي کنسروي براي مسافرت- کنسرو نخودفرنگي

براي آماده‌سازي کنسرو نخودفرنگي به‌غيراز نمک، آب و نخودفرنگي پاک‌شده به چيز ديگري نياز نداريد. از اين کنسرو مي توانيد براي آماده‌سازي سالادهاي خوشمزه خود بهره بگيريد. کافي است نخودفرنگي‌ها را پخت کنيد و بعد در ظرف‌هاي شيشه‌اي آن ها را پلمپ و براي مسافرت مد نظر قرار دهيد. اگر طعم و مزه آن را مي خواهيد بازاري کنيد بايد از مقداري سرکه، آب‌ليمو، پودر خردل و فلفل در زمان آماده‌سازي استفاده کنيد.

نخودفرنگي

آب و سرکه

پودر خردل و فلفل

 

غذاهاي کنسروي براي مسافرت-کنسرو مخلوط سبزيجات

براي کساني که به غذاهاي گوشتي علاقه ندارند اين کنسرو يک غذاي ايده ال به شمار مي آيد. شما مي توانيد از ذرت، هويج، نخودفرنگي، سرکه، نمک و آب براي آماده‌سازي اين غذاي خوشمزه بهره بگيريد. کافي است تمام مواد را به صورت نگيني خردکنيد سپس آن ها را داخل ظرف‌هاي شيشه‌اي ريخته و بانمک، سرکه و آب به خوبي شيشه‌ها را پرکنيد. سپس آن ها را براي پخته شدن و پلمپ کردن به مدت نيم ساعت در قابلمه آب جوش قرار دهيد.

ذرت و هويج

نخودفرنگي

سرکه و نمک

غذاهاي کنسروي براي مسافرت- اسفناج پخته‌شده

اسفناج طعم بسيار خوبي دارد و شما به سادگي با مقداري برنج سفيد مي توانيد يک وعده‌غذايي خود را بسازيد. کافي است ابتدا با مقداري روغن نارگيل تمامي اسفناج‌ها را تف دهيد اما نه آن‌قدر که آب آن کشيده شود. سپس دو قاشق غذاخوري گوجه خشک‌شده به همراه موسير را به داخل ظرف شيشه‌اي خود بريزيد و به آن به مدت يک ربع اجازه پخته شدن و پلمپ شدن بدهيد اکنون کنسرو شما آماده است.

اسفناج پخته‌شده

روغن نارگيل

موسير

 

غذاهاي کنسروي براي مسافرت- کنسرو قارچ

براي آماده کردن کنسرو قارچ با مقداري آب و آب‌ليمو به آن اجازه پخته شدن بدهيد. البته آب حدود يک قاشق غذاخوري باشد که در ابتدا سبب سوختن قارچ نشود وگرنه آب انداختن آن خود سبب پخته شدن آن مي شود. اگر بخواهيد مي توانيد قارچ‌ها را ريز کنيد يا اينکه از آن ها به صورت کامل بهره بگيريد. بعد از پختن آن ها را داخل ظرف‌هاي شيشه‌اي بريزيد و پلمپ کنيد. نوش جان کنسرو قارچ شما آماده است. مي توانيد از ذرت يا لوبياچيتي به صورت ترکيبي با قارچ بهره بگيريد.

قارچ

آب‌ليمو

آب

 

اگر مي خواهيد از کنسروهاي سبزيجات براي سفرهاي خود بهره بگيريد مي توانيد آن ها را به صورت تکي يا چندتايي آماده کنيد. برفرض اگر کنسرو قارچ دوست داريد به صورت تکي و اگر آن را با لوبياچيتي مي‌پسنديد با يکديگر ترکيب و سپس آن را کنسروي کنيد.

 

کنسرو گوشتي براي مسافرت

کنسروهاي گوشتي عموماً براي وعدهاي اصلي غذايي در نظر گرفته مي شود تا بار مالي خانواده در سفر کاهش داده شود.

 

غذاهاي کنسروي براي مسافرت- خوراک مرغ

اگر مي خواهيد براي خود خوراک مرغ تهيه کنيد راه سختي را در پيش رو نداريد. شما مي توانيد خوراک مرغ را براي سس ماکاروني خود نيز مورد استفاده قرار دهيد. کافي است مرغ را به صورت جداگانه با مقداري پياز، ميخک و زعفران پخته کنيد. بعد از پخته شدن داخل ظرف‌هاي شيشه‌اي خود را با گوجه، سبزيجات و آب پرکنيد. سپس آن را به مدت نيم ساعت روي شعله گاز در قابلمه‌اي که در آن آب جوش ريخته‌ايد قرار دهيد. بعد از پلمپ شدن درب قابلمه غذاي شما آماده است.

مرغ

سبزيجات

آب

 

غذاهاي کنسروي براي مسافرت- کنسرو ماهي

ليست غذاهاي کنسروي و استفاده از کنسرو تن ماهي هميشه در اول ليست قرار دارد. براي اين منظور شما مي توانيد کنسرو تن ماهي خانگي را تهيه کنيد. ماهي، آب‌ليمو، آب و روغن‌زيتون موادي است که براي آماده‌سازي کنسرو تن ماهي به آن نياز داريد. کافي است ماهي را با روغن‌زيتون و آب به خوبي پخته کنيد و در پايان با تغيير رنگ دادن ماهي به آن آب‌ليمو و نمک را اضافه کنيد. اکنون کنسرو ماهي خانگي شما آماده است اما براي سفر بهتر است کنسروهاي آماده را خريداري کنيد.

آب و روغن‌زيتون

ماهي

نمک و ادويه ماهي

 

نتيجه:

همان طور که در طي مقاله پيش رو مطالعه کرديد غذاهاي کنسروي از تنوع بسيار بالايي بهره گرفته‌اند و شما به سادگي مي توانيد متناسب با نياز و ذائقه خود و اعضاي خانواده‌تان از يکي از اين محصولات بهره بگيريد. استفاده از کنسروهاي گوشتي و خورشتي را براي ميان وعده‌هاي اصلي و استفاده از کنسرو سبزيجات و حبوبات را براي ميان وعده‌هاي بين‌راهي و عصرانه شما توصيه مي کنيم.





:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: